شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

تاريخچه وات آرون معبد سپيده دم تايلند

تور پوكت تايلند ، مجري مستقيم تور پوكت تايلند ، تورهاي پوكت تايلند ، رزرو آنلاين تور پوكت تايلند – تور پوكت ارزان – تور پوكت 96

تاريخچه وات آرون معبد سپيده دم تايلند


تاريخچه وات آرون

معبدي بودايي در مكان فعلي #وات آرون از زمان پادشاهي آيوتايا (۱۳۵۱–۱۷۶۷) وجود داشته است و پس از ساخت و ايجاد روستاي بنگ ماكوك، وات ماكوك نام گرفت. بنا بر اسناد شاهزاده مورخ دامرونگ راجانوبهاب، #معبد در نقشه‌هاي فرانسوي در طي سلطنت شاه ناراي (۱۶۵۶–۱۶۸۸) ديده مي‌شود. شاه تكسين پس از سرنگوني سلسه آيوتايا پايتخت جديد خود را در نزديكي معبد بنيان گذاشت، نام آن را نيز به وات چائينگ تغيير داد و به عنوان معبد سلطنتي شهر برگزيده شد. بسياري بر اين اعتقادند كه شاه تكسين عهد بست تعمير معبد را پيش از برآمدن سپيده دم به اتمام رساند.

تمثال زمردين بودا در ضريح #معبد سپيده دم قرار داشت تا آن كه در سال ۱۷۸۵ به معبد وات فرا خاو انتقال يافت. در طي سلطنت شاه تكسين، وات آرون در ميان املاك سلطنتي قرار داشت. اما پس از تكسين جانشين وي راما اول، محل قصر را به آن طرف رودخانه منتقل كرد و عنوان معبد سلطنتي از وات آرون گرفته شد.

وات آرون حتي بدون مجسمه مقدس بودا نيز همچنان مورد احترام مردم قرار داشت. در طي حكومت راماي اول راهبان اجازه داشتند كه به معبد بروند.

تا مدتي طولاني معبد آرون متروكه باقي مانده بود تا آن كه به دستور راما دوم معبد مورد مرمت و بازسازي قرار گرفت و ساختمان پاگودا تا ۷۰ متر گسترش و همچنين نام آن به وات آرون راچاتراما تغيير يافت.

در طي سلطنت راما سوم، ارتفاع برج اصلي به ارتفاع شگفت انگيز ۶۷ متر افزايش يافت كه برج معبد را به بلندترين ساختمان بانكوك بدل كرد. شاه راماي سوم به عنوان نماينده هنر و معماري، بازسازي ساختمان را با آرايش و تزئيناتي از قطعات درخشان و كوچك چيني بر روي بنا به پايان رساند. پس از آن نام معبد دوباره به وات آرون راتچاوارارام تغيير كرد.

معماري و طراحي

اين بناي فراموش نشدني بانكوك، در واقع يك برج بلند و كشيده به سبك خِمر (سلسله‌اي باستاني در جنوب شرقي اسيا) در مركز به همراه ۴ مناره كوچك تر در اطراف خود است. برج ۷۹ متري در مركز، مزين به كاشي‌هاي سراميكي و موزائيك‌هاي چيني و رنگين است. تمام ديوار برج،حتي گوشه‌ها و شكاف‌هاي آن از موزائيك‌هاي چيني مملو شده‌اند به طوري كه زيبايي بصري بي‌نظير و بنايي چشم‌نواز را پديد مي‌آورند.

در چهار گوشه بيروني برج، مناره‌هايي كه هر كدام حامل مجسمه فرا پاي، خداي بادها هستند. در قسمت ورودي ساختمان معبد يك جفت مجسمه غول مرموز و چشم‌گير، مشابه مجسمه‌هاي ۱۲ غول در معبد فرا خاو يا قصر بزرگ وجود دارد كه نقش حفاظتي دارند. برج مركزي و ۴ مناره همراهش در واقع نمادي زميني از ۳۳ بهشت آسماني‌ اند. اگر از پله‌هاي با شيب بالاي برج اصلي بالا برويد، منظره شگرفي از رودخانه چائوفرايا به دست مي‌آوريد. اين پله ها با شيب تند به دو تراس مي رسند كه پايه ساختمان برج اصلي را شكل مي دهند . عمارت‌هاي موجود در طبقه اول شامل مجسمه‌هاي گرانبهايي از بودا در مهم‌ترين مراحل زندگي‌اش مي‌شود.

در تراس دوم، چهار مجسمه از خداي هندو ايندرا يا اراوان و فيل سي و سه سر محافظش ديده مي‌شوند. اكثر مردم بر اين باورند كه تصوير اصلي بودا درون معبد، توسط خود شخص شاه راما دوم كشيده شده اما نقاشي‌هاي ديواري متعلق به دوره سلطنت شاه راما پنجم است.

دسترسي به وات آرون

همان طور كه گفته شد، وات آرون واقع در ساحل غربي رودخانه چائو فرايا است. بنابراين شما مي‌توانيد از طريق خيابان آرون آمارين (Arun Amarin) يا با قايق از اسكله تا تين (Tha Tien Pier) در نزديكي وات فو به معبد آرون دسترسي پيدا كنيد.

قايق‌هاي سريع اسكله‌ي تا تين در گوشه جنوب غربي قصر بزرگ بانكوك يا وات فرا خاو است و به صورت مورب در مقابل وات آرون قرار مي‌گيرد. اين اسكله تعداد زيادي قايق دارد و به صورت مداوم رفت و آمد دارند.

شما به راحتي از هر اسكله‌‌اي با قايق‌هاي تند رو در كناره رود چائوفرايا مي‌توانيد به اسكله تا تين برسيد.

همچنين اين اسكله با تاكسي به راحتي در دسترس قرار مي‌گيرد.با استفاده از اتوبوس‌هاي عمومي ۱، ۲۵، ۴۴، ۴۷، ۶۲ و ۹۱ كه در جاده ماهارات توقف مي‌كنند، مي‌توانيد به اسكله تا تين برسيد.بسياري از تورهاي كانال تونبوري نيز گردشگران را به اين قطعه هنر معماري، وات آرون مي‌برند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.