چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

آداب و رسوم مردم تايلند

تور پوكت تايلند ، مجري مستقيم تور پوكت تايلند ، تورهاي پوكت تايلند ، رزرو آنلاين تور پوكت تايلند – تور پوكت ارزان – تور پوكت 96

آداب و رسوم مردم تايلند

تور تايلند

هر خارجي به محض ورود به تايلند چيزي كه هميشه مي بيند اين مرهم قرن ما يعني لبخند است .خنده و يا لبخند بدون مقدمه شايد در كشورهاي ديگر با تعجب و يا فكر غلطي براي مخاطب باشد ولي در تايلند خنده ولبخند بخشي از طبيعت انسان هاي اين ديار را تشكيل داداه است.لبخند تايلندي ها معاني مختلفي دارد.تايلندي ها اگر خوشحال باشند مي خندند.
براي عذرخواهي نيز از لبخند استفاده مي كنند. براي تشكر نيز لبخند مي زنند. در صورت خجالت زدگي خنده ي مخصوص خود را دارند كه نشانگر شرمندگي است.خنده ي ديگري كه بعضا تايلندي ها در مواقعي كه مشكل دارند و يا عصباني هستند مي كنند كه اين عمل باعث مي گردد كه بعدا پشيمان نباشند و يا احتمالا حرف بدي را به كسي نگفته باشند.

تايلندي ها بسيار ميهمان نواز هستند اما در عين حال فاصله طبقاتي براي آنها مهم است. آنها انسان هايي صبور و اهل مدارا بوده و از رفتارهاي تند و توهين آميز دوري مي كنند. هنگام بازديد از معابد يا كاخ پادشاهي ،گردشگران بايد لباس مناسب و نسبتا پوشيده اي به تن داشته و بدون كفش وارد اين آثار باستاني شوند.
فرهنگ تايلندي ريشه در فرهنگ هند دارد و دوران طلايي آن به زمان پادشاهي آيوتايا باز مي گردد كه آثار تاريخي بي نظير و هم چنين رقص و نمايش تايلندي بر جاي گذاشته است .
تايلندي ها همگي علاوه بر نام اصلي خود، داراي نام غيررسمي و معمولا كوتاهي نيز هستند كه با آن يكديگر را صدا مي زنند. تايلند كشور بودايي است كه در آن تصاوير بودا مقدس شمرده مي شوند . مجازات توهين به مقدسات زندان است حتي اگر توريست خارجي مرتكب اين عمل شود .
دست زدن به سر افراد يا اشاره با پا به چيزي، در اين كشور بسيار بد شمرده مي شود زيرا تايلندي ها سر را مقدس ترين و پا را پست ترين بخش بدن مي دانند. كتاب ها از جمله اشياي پر ارزش براي آنها به شمار مي روند بنابراين نبايد آنها را روي ميز سر داده يا روي زمين قرار داد .
در كشور تايلند، رنگ هاي مختلف نشانگر روزهاي هفته هستند. زرد رنگ روز دوشنبه است و ازجايي كه پادشاه كنوني در اين روز متولد شده است، رنگ زرد نيز رنگ سلطنتي است و وجود پرچم هايي به اين رنگ در سراسر كشور، نشانگر حمايت گسترده تايلندي ها از پادشاهي است.
مردم تايلند رابطه اي نزديك با فيل ها دارند و اين حيوانات جايگاه بالايي نزد اين مردم دارند. اهميت فيل ها در نمادين بودن آنها براي پادشاهي، مذهب و ملت است زيرا در تاريخ و افسانه هاي مردم تايلند، اين حيوانات همواره نقشي برجسته داشته اند .

محبوبيت پادشاه نزد مردم تايلند 

پادشاه تايلندتايلند كشوري پادشاهي است و پادشاه در نزد مردم از بالاترين جايگاه برخوردار است از شما بعنوان مهمان انتظار ميرود كه به پادشاه احترام بگذاريد بعنوان مثال قبل از شروع فيلم در سينما ٬ مانند بقيه مردم اداي احترام كنيد. سكه ها و اسكناسهاي تايلند منقش به تصاوير پادشاه را نبايد لگد مال و كثيف كرد. گذاشتن كف پايتان روي سكه اي كه روي زمين افتاده بي احترامي بزرگيست.

بي احترامي كلامي به پادشاه در مكانهاي عمومي ٬ شركتها و نزد مردم٬ در تايلند قابل تحمل نبوده و جرم تلقي ميشود. مجسمه هاي پادشاه در بسياري از خيابانهاي تايلند نصب شده و ديدن مردمي كه هنگام عبور از مقابل اين مجسمه ها بعد از مكثي كوتاه٬ اداي احترام ميكنند امري عادي است.

 

 زنان گردن دراز تايلندي

زن تايلندي گردن درازهادر تايلند زنان از قبيله پاودانگ (Paudang) از سن ۵ سالگي حلقه هاي مسي بدور گردن خود نصب مي كنند.
زماني كه به سن بزرگسالي مي رسند، گردنشان به بيش از ۲۰ سانتيمتر مي رسد.در انتهاي يك جاده در عمق جنگل‌هاي تايلند، گروهي از زنان در سايه نشسته‌اند كه يك لوله‌ برنجي مانند مار دور گردون بسيار بلند آنها پيچيده شده است و با اين شكل، به آنها نمي‌توان خيره نشد.
سال‌هاست كه ديدن زنان گردن‌دراز از روستاي كايان (‌Kayan) در گوشه‌اي دورافتاده در شمال غربي تايلند در نزديكي مرز برمه سبب جذب گردشگر به اين منطقه شده است.

 

احترام به بودا و مقدسات
هنگام بازديد از معابد و مجسمه هاي بودا ٬ داشتن رفتار و بودا تايلندپوشش مناسب مهم است شما نبايد لباس شنا پوشيده باشيد حتي اگر گرما آزار دهنده باشد. قبل از ورود به اماكني كه داراي تصوير يا مجسمه اي از بودا باشند بايد كفشها را در آورد. زنان نبايد به راهب ها و وسايل آنها دست بزنند.

هنگام عكس انداختن نبايد دست يا پا را به هر نوع مجسمه بودا تكيه داد. و حتي با پا بطرف مجسمه ها اشاره نكنيد چون در تايلند بدترين توهين اشاره با پا بطرف يك شخص يا چيز است.بازديد از مساجد مسلمانان تايلند ٬ ماداميكه مراسم مذهبي در آن برگزار نميشود آزاد است. اما هنگام بازديد بايد لباس مناسب داشت مردان بايد با كلاه و زنان بايد با شال موهاي خود را بپوشانند

 

جشن هاي سالانه در تايلند 

كم پيش مي آيد كه در بانكوك باشيد و جشن يا فستيوالي به مناسبتي برگزار نباشد! تايلند در طول سال، شاهد چندين جشن زيبا به مناسبت هاي مختلف است كه بعضي از آنها نيز جزو تعطيلات رسمي كشور هستند. تايلندي ها از آنجا كه علاقه زيادي به جشن و شادي دارند، از هر فرصتي حتي كريسمس، براي برگزاري جشن هاي ملي استفاده مي كنند به طوري كه سال نو را در تايلند سه بار جشن مي گيرند: سال نو ميلادي در ژانويه، سال نو چيني در فوريه و سال نو تايلندي در آوريل. بيشتر جشن ها ملي نيز در فصل خنك كه بين ماه هاي نوامبر تا فوريه است، برگزار مي شوند.

جشن آب در تايلند

جشن سال نو تايلندي، در ۱۳ آوريل هر سال برگزار مي شود و ۳ روز به طول مي انجامد تا ۱۵ آوريل كه نخستين روز سال جديد است. واژه Songkran در زبان تايلندي به معني حركت كردن و تغيير مكان است و علت نامگذاري آن حركت خورشيد در منطقه البروج است. در اين روز همچنين جشن آب برگزار مي شود كه در واقع شروع فصل باران بوده و به باور مردم تايلند، اين آب بداقبالي را از آنها شسته و دور مي كند. اين سنت در جامعه تايلندي بسيار باارزش است. در روز جشن اعضاي خانواده دور هم جمع مي شوند تا احترام خود را به بزرگترها با ريختن آب خوشبو برروي دست هاي آنها نشان دهند و در مقابل از دعاي آنها براي خوش بختي و سعادت برخوردار شوند. در بعد از ظهر اين روز پس از اداي احترام به بودا و شستن آن، همه مردم از پير و جوان به يكديگر آب مي پاشند. معروف ترين جشن آب، در ايالت چيانگ ماي در شمال تايلند برگزار مي شود كه مردم زيادي در اين روزها از مناطق مختلف كشور براي شركت در اين جشن به چيانگ ماي مي روند.

جشن ماه كامل در تايلند

يكي از زيباترين و محبوب ترين جشن هاي تايلند لوي كراتونگ نام دارد. اين جشن هر سال در روز ماه كامل از دوازدهمين ماه تقويم قمري تايلند برگزار مي شود كه در تقويم ميلادي معمولا روزي از ماه نوامبر است. لوي به معناي شناور كردن و كراتونگ به معناي كلكي به شكل نيلوفر آبي و ساخته شده از برگ موز است. در شامگاه اين روز بسياري از مردم به كانال يا رودخانه نزديك محل سكونت خود مي روند تا كلك هاي خود را كه شمع و عود روي آن را روشن كرده اند، براي اداي احترام و تشكر از الهه آبها، در رود رها كرده و تمام كينه ها، خشم و پليدي ها ار از خود دور كنند. مردم هم چنين ناخن و موي خود را كوتاه كرده و آن را همراه با كلك خود رها مي كنند تا ناپاكي ها را از وجود خود پاك كنند، آنها بر اين باورند كه اين كار براي آنها خوش شانسي مي آورد و گناه و بدي را دور مي كند. كلك ها از پوست و برگ درخت موز ساخته شده و با يك گل، يك شمع و ۳ عدد عود و سكه تزيين مي شود. پيش از رها كردن آن در آب، آنها را روشن مي كنند . تايلندي ها معمولا هنگام رها كردن كلك خود در آب آرزويي مي كنند و بسياري باور دارند كه اگر شمع آنها تا زماني كه از نظر خارج نشده، روشن بماند، آرزوي آنها برآورده خواهد شد. در چيانگ ماي روز قبل از لوي كراتونگ، اين روز را جشن مي گيرند و فانوس هاي خود كه به شكل بالون هستند را در شامگاه اين روز رها مي كنند تا بد اقبالي از آنها دور شود و نور فانوس راه درست را در زندگي به آنها نشان دهد.

سلام كردن wai  در تايلند

دختر تايلندي در حال سلام كردن“وي” تنها سلام بدون به كار بردن لفظ سلام نيست بلكه به عنوان يك عمل محترمانه نيز قلمدادمي شود . اصولا اين حركت و يا عمل ساختار اجتماعي تايلندي ها محكمتر نشان مي دهد . مردم تايلند با بهم چسباندن كف دو دست و آوردن آنها به مقابل صورت و خم كردن سر به طرف جلو ٬ به همديگر سلام ميكنند و جوانترها به بزرگترها اول سلام ميكنند ولي يك بزرگتر به بچه wai نميگويد. هنگام سلام كردن به يك تايلندي دست ندهيد يا با تكان دادن دست سلام نكنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.