جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

غذاهاي محلي كشور تايلند

تور پوكت تايلند ، مجري مستقيم تور پوكت تايلند ، تورهاي پوكت تايلند ، رزرو آنلاين تور پوكت تايلند – تور پوكت ارزان – تور پوكت 96

غذاهاي محلي كشور تايلند

 

غذاهاي محلي

۱٫تام يام گونگTom Yam Goong

 

اگه توجه كرده باشيد ( واسه كساني كه قبلا به تايلند رفته باشند ) بانكوك ،يك بوي خاصي ميده، اين بو همين بوي تام يام گونگ Tom Yam Goong هست، اين غذا رو توريست ها ، به عنوان بوي تايلند ميشناسن.

در اين غذا، آشپز با استفاده از گياهان معطر فراوان و موسير و فلفل چيلي و ميگو و سس ماهي و قارچ ، اين غذا رو طبخ كرده و به مشتريان خود ارائه ميدهد. البته مقدار ادويه جات هميشه سليقه اي است.

 

۲٫پد تايلندي Pad Thai

 

اين غذا كه مثل يك كارت ويزيت براي معرفي نوع غذا، به دنيا معروف است، يعني با ارائه اين غذا در رستوراني، مثل اين ميمونه كه اين غذا ،نقش كارت ويزيت رو داره واسه معرفي رستوران و نوع غذاهاش.

پس اين غذا كه از رشته ( نودل) و سويا و جوانه لوبيا و پياز و سس ماهي و شكر و فلفل قرمز و بادام زميني و با يك نوع گوشت مثل ميگو يا مرغ و… ارائه ميشود، غذاي فوق العاده معروفي ميباشد.

 

۳٫ سوپ رشته Kuay Tiew

يكي از غذاهايي كه فوق العاده سريع آماده ميشه، اين نوع سوپ هست كه از رشته ماكاراني ( نودل ) به همراه گوشتي مثل : گوشت گاو و مرغ و اردك و گوشت خوك و غذاهاي دريايي… به همراه سبزيجات معطر پخته ميشود.

 

۴٫ سوم تام Som Tom

اين غذا كه بيس اصلي آن را ميوه اي به نام پاپايا، تشكيل ميده، يك زماني فقط در شمال شرق تايلند طبخ ميشده ،ولي الان در سراسر تايلند به يك سري تغييرات كوچيك در مقدار ادويه ها، به مردم ارائه ميشود.

اين غذا با استفاده از ميوه خرد شده پاپايا و مرغ و برنج و گوجه فرنگي به همراه ادويه جات پخته ميشه و طعمي ترش و شيرين دارد.

 

۵٫ مرغ و بادوم زميني Gai Med Ma Moung

بادام زميني بو داده و سس شيرين سويا و عسل و سير و فلفل چيلي و مرغ و ادويه جات، مواد تشكيل دهنده اين غذا رو تشكيل ميدهند. اين غذا كه در بين تايلند ها، غذايي براي تقويت قواي جسمي و روحي ،معروف است، غذايي است كه بسيار در بين تايلندي ها طبخ و مصرف ميشه.

 

۶٫ سوپ مرغ و كاري سبز Geng Kheaw Wat Gai

اين غذا كه تركيبي از پودر كاري سبز تند و شير نارگيل و مرغ است، شايد شما رو به ياد غذاهاي هندي نيز بياندازد، ولي غدايي خوشمزه و مقوي است.

 

۷٫ تام خا گاي Tom Kha Gai

كه به پر طروات ترين سوپ جهان معروف است از مرغ آب پز شده و زنجفيل و شير نارگيل و ادويه جات تهيه ميشود.

 

۸٫ برنج سرخ شده Kao Phad

يكي از غذاهاي قديمي كه در تايلند طبخ ميشده ،اين غذا است. اين غذا كه از برنج و ميگو و مرغ و گوشت و تخم مرغ و پياز و سير و گوجه فرنگي و سبزيجات و سس فلفل تند،تهيه ميشه ، يكي از غذاهاي مورد توجه توريست ها ميباشد.

 

۹٫ ماسامان كاري Massaman Curry

اين غذا كه بر گرفته از كلمه ” مسلمان” در فرهنگ تايلندي ميباشه از تركيبي از شيره نارگيل و سيب زميني و بادام زميني بو داده و شكر و دارچين و تمر هندي و گوشت ( مرغ و گوشت گاو) تهيه ميشه. معمولا اين غذا به همراه برنج ميل ميشه.

 

۱۰٫ مرغ و برنج Khao Man Gai

اين يك غذايي هست مه تقريبا در همه جاي تايلند به وفور پيدا ميشه و طرفداران زيادي در بين تايلندي ها و توريست ها داره.اين غذا كه از برنج و مرغ آب پز شده به همراه سس تند و شيرين و سوپ مرغ در رستوران ها ارائه ميشه، بدليل دارا بودن مقدار زياد كلسترول و خوشمزه بودن،طرفدارهاي زيادي داره.

 

اگرچه غذاهاي تايلندي به داشتن مزه تند معروف هستند اما در واقع بين طعم هاي مختلف از جمله تند، ترش، شيرين، شور و تلخ در غذاهاي تايلندي يك تعادل مناسب برقرار است. اين شهرت چيزي فراتر از تركيب كردن مزه ها در يك غذاي اختصاصي براي استفاده از مزه هاي متضاد دو يا سه غذاي مختلف است. به همين علت است كه تايلندي ها ديگران را در غذاي خود سهيم مي كنند و غذاهاي پخته شده به سبك آشپزي خانگي خود را بهتر مي خورند.

يكي از ابعاد متمايز غذاي تايلندي اين است كه تقريباً در همه ي اين غذاها از سبزيجات تازه و ادويه جات از جمله سس ماهي استفاده مي شود البته استفاده از سس ماهي يكي از مشكلات گياهخواران است با اين حال با گفتن كلمه “جي” مي توانيد نشان دهيد كه گياهخوار هستيد.

بي ترديد تنوع خاصي در غذاهاي مناطق مختلف تايلند وجود دارد؛ علت اين تنوع، نفوذ همسايگاني مانند چين، لائوس، ميانمار و مالزي بر اين كشور است. اگرچه بعضي از رستوران هاي تايلندي در پخت غذاهاي خاص تخصص دارند اما بايد بدانيد كه در هر رستوراني فهرست ي بلند شامل غذاهاي تايلندي و غربي وجود دارند و غذاهاي تايلندي متنوعي كه در نقاط مختلف اين كشور طبخ مي شوند را در كنار غذاهاي بين المللي عرضه مي كنند.

برنج غذاي اصلي تايلندي ها

برنج غذاي اصلي تايلندي ها است كه در بيشتر وعده هاي غذايي از صبحانه گرفته تا دسر، صرف مي شود. درواقع، اگر بخواهيد به زبان تايلندي بگوييد كه گرسنه هستيد و يا مي خواهيد چيزي بخوريد مي توانيد به طور تحت الفظي بگوييد ” مي خواهم برنج بخورم”. تعجب نكنيد كه تايلند يكي از بزرگترين كشورهاي صادر كننده برنج در جهان است و برنج تايلندي انواع مختلفي دارد كه هر كدام ويژگي ها و طعم خاص منحصر به خود را دارد.

معروف ترين برنج تايلندي برنج جاسمين ( برنج ياسمين ) است كه دانه هاي كشيده و عطر و بوي خوشي دارد ، بسيار خوشمزه است و بومي خود تايلند است. برنج جاسمين كه آن را دم مي كنند بهترين برنج در كنار بيشترين غذاهاي تايلندي از جمله كاري تايلندي مي باشد.

اگرچه برنج جاسمين بسيار پر طرفدار است اما در عين حال قيمتش نيز بسيار بالاست. بنابراين در بيشتر رستوران ها برنج كائوسوي، “برنج زيبا”، طبخ مي شود كه برنجي بسيار سفيد است و به مقدارزياد كشت مي گردد و در تايلند با همه غذاهاي اصلي تناول مي شود.

غذاي تايلندي كائوپاد يا “برنج سرخ شده” با گوشت خوك يا جوجه ، چيلي و سس ماهي و با باقي مانده كائوسوي طبخ مي شود؛ باقي مانده كائوسوي كه ديگر تازه نيست را به اين دليل مصرف مي كنند كه هدر نشود.

كائوتام نيز صبحانه اي رايج در تايلند است، اين غذا يك نوع سوپ فرني مانند است كه با گوشت خوك و سير پخته مي شود.

كائونياو يا “برنج چسبناك” گونه اي ديگر از انواع برنج تايلندي مي باشد كه وقتي با غذاهايي كه متأثر از غذاهاي مناطق شمال شرق تايلند هستند صرف مي شود مانند جوجه كباب ( گاي يانگ) و سالاد تند پاپايا ( سام تام) ، با دست خورده مي شود. به هر حال، برنج چسبناك از مواد اصلي تشكيل دهنده يكي از دسرهاي خوشمزه تايلندي است يعني دسر برنج چسبناك و انبه.

غذاهاي اصلي تايلندي

اگرچه صرف غذاهاي نودلي در تايلند بسيار رواج دارد ؛ مهاجران چيني اين غذا را به تايلند آوردند. اما بيشتر غذاهاي تايلندي سرخ شده و يا كبابي هستند و با برنج صرف مي شوند. گوشت ماهي (بلاه)، خوك (مو)، گوساله (نيوا) و جوجه (گاي) به شيوه هاي مختلف آماده مي شوند. اين گوشت ها را تكه تكه مي كنند و همراه با ادويه جات مختلف مانند سير، چيلي و يا ريحان سرخ مي كنند. تايلندي ها ماهي و جوجه را غالباً كباب و يا سرخ مي كنند. ماهي را درسته مي پزند يا كباب مي كنند و براي مشتريان يا مهمانان مي آورند.

كاري و سوپ تايلندي

از آنجايي كه غذاهاي تايلندي نوعاً به سبك غذاهاي خانگي تهيه مي شوند، همه غذاهاي اصلي روي ميز روان براي مشتري آورده مي شوند. كاري تايلندي يا سوپ نيز معمولاً با غذاهاي ديگر سفارش داده مي شود. غلظت غذاهاي تايلندي متفاوت است بعضي از اين غذاها در زمره ي سوپ ها هستند. به هر حال، در بيشتر كاري هاي تايلندي شيره نارگيل وجود دارد و بعضي از اين كاري ها تندتر از بقيه كاري ها هستند. گائنگماسامان، يك كاري ملايم و شامل بادام زميني و سيب زميني است؛ گائنگكياو وان ( كاري سبز تايي ) يك كاري با غلظت متوسط است و تند مزه است اما گائنگدائنگ ( كاري قرمز) كه به گائنگ پت ( كاري تند ) معروف است رقيق تر است و يك گزينه تندتر بين ساير كاري ها است. تام كا كه سوپ نارگيل است چيزي بين سوپ و كاري است اما تام يام كانگ، سوپ تايلندي بسيار مهمي است كه غالباً خيلي تند است.

اگرچه كاري هاي تايلندي را در يك ظرف براي چند نفر مي گذارند تا آن را روي برنج بريزند اما سوپ در كاسه هاي جداگانه ريخته مي شود و به هر فرد يك كاسه سوپ داده مي شود. بعضي از كاري ها و سوپ ها را مي توان بدون گوشت براي گياهخواران تهيه كرد اما بسياري از آشپزهاي تايلندي از سس ماهي در غذاها به جاي نمك استفاده مي كنند .

نودل تايلندي

برخلاف غذاهاي اصيل تايلندي كه در يك ظرف مخصوص براي جمع آورده مي شوند، نودل تايلندي را براي هر نفر در يك ظرف مجزا سرو مي كنند. در بعضي از رستوران هاي تايلندي ، نودل تايلندي طبخ مي شود به ويژه نودل هاي پهن تايلندي، اما اين غذا غالباً در دكه هاي غذا فروشي كنار خيابان كه در پخت اين غذا تخصص دارند به فروش مي رسد. نودل تايلندي در اشكال و اندازه هاي مختلف وجود دارد از جمله كوچك ( سنلك)، بزرگ (سنياي)، بلند (سنمي)، و خيلي بزرگ ( گوايتيو). بيشتر نودل هاي تايلندي از برنج تهيه مي شوند اما نودل هاي تخم مرغ ( بامي) و نودل هاي دانه مانگ نيز در اين كشور رايج هستند.

به غير از نودل هاي پهن تايلندي، باد نا و گوايتيو نيز همراه با گوشت گوساله، جوجه، يا خوك به صورت سرخ كرده عرضه مي شوند. چاشني هايي مانند چيلي خشك شده، سس ماهي، سركه و شكر نيز براي مزه دادن به غذاهاي تايلندي در كنار غذا قرار داده مي شوند.

نودل هاي تايلندي را معمولاً در سوپ ها نيز مي ريزند اما به صورت معمول همراه با گوشت خوك ادويه دار و تند ( مو دائنگ)، گوشت جوجه با استخوان و گاه خون لخته شده خوك در سوپ استفاده مي كنند. برخلاف بيشتر غذاهاي تايلندي كه با قاشق و چنگال خورده مي شوند نودل هاي تايلندي را با چوب باريك غذاخوري (چاپستيك) و قاشق مي خورند. بدين ترتيب معلوم است كه اصالت اين غذا به چين باز مي گردد.

دسرهاي تايلندي

با نگاه كردن به اندام لاغر بسياري از تايلندي ها نمي توان گفت كه آنها به دسر علاقه دارند اما در واقع تايلندي ها عاشق خوردن دسر هستند. اين شامل دسرهاي سنتي تايلندي و همچنين خوراكي هاي غربي مانند كيك و بستني نيز مي باشد. دسرهاي سنتي تايلندي، طعم شيريني دارند و اساساً از تركيبات مختلف برنج، شيره نارگيل، و شكر همراه با چند ماده تشكيل دهنده دسر كه ظاهراً كمتر در دسرها به كار مي روند مانند ذرت و لوبيا قرمز تهيه مي شوند. تاريخچه بعضي از دسرهاي تايلندي كه با تخم مرغ تهيه مي شوند در اين كشور باز مي گردد به نفوذ سفراي پرتقالي كه چيلي را هم با خودشان به تايلند آوردند. اگرچه اين دسرها زياد در فهرست غذاهاي رستوران هاي تايلندي ديده نمي شوند و غالباً عده بسيار كمي آنها را سفارش مي دهند اما اين دسرها گاه به افتخار مهمان هاي خاص سرو مي شوند و يا مي توان آنها را در دكه هايي كه در فروش دسرهاي خاص تخصص دارند يافت.

استفاده از ميوه ها در تهيه دسرهاي تايلندي نيز امري عادي است و معمولاً ميوه ها را به صورت ساده و خرد شده همراه دسر مي آورند اما انبه با برنج چسبناك، در حالي كه رويشان شيره ي شيرين نارگيل ريخته شده است ، به عنوان يك دسر بسيار معروف در فصل انبه ميل مي شود.

سالاد تايلندي ( يام )

سالاد تايلندي يكي از پر ادويه ترين خوراك هاي تايلندي است و غالباً به عنوان يكي از خوراك هاي مشترك در كنار غذا سفارش داده مي شود. سالاد تايلندي معمولاً با سبزيجات تازه همراه با چيلي، ليمو و سس ماهي تهيه مي شود اما در بعضي از سالادها مانند يام نوا ( سالاد گوساله تايلندي)، گوشت هم در زمره مواد تشكيل دهنده سالاد است.

معروفترين سالاد تايلندي در دنيا، سالاد سام تام (Som Tam) است كه اصالت آن به لائوس باز مي گردد و در شمال شرق تايلند بسيار معروف است. در آنجا اين سالاد را طوري تهيه مي كنند كه بازديدكنندگاني كه به غذاهاي پر ادويه و تند مزه ي تايلندي عادت ندارند پس از خوردن آن احساس مي كنند از دهان تا معده شان آتش گرفته است. سام تام از پاپاياي خردشده تهيه مي شود و غالباً با گوشت كبابي جوجه ( گاي يانگ) صرف مي شود.

يام سام او (Yam som-o)، سالادي ملايم تر است كه با پومل تهيه مي شود، پومل ميوه اي مانند گريپ فروت است اما زياد ترش مزه نيست. يام سام او معمولاً با تكه هاي گوشت جوجه صرف مي شود.

يام نوا (Yam Neua) ، سالادي كه از گوشت گوساله و پياز و گوجه تهيه مي شود و يام وانسون (Yam Wonsan) ، سالادي كه از نودل نازك و ميگو تهيه مي شود، دو سالاد ديگر تايلندي هستند.

در وعده هاي غذايي تايلندي، اساساً پيش غذا سفارش داده نمي شود؛ همه غذاها با هم آورده مي شوند و وقتي مشتري از راه مي رسد غذاها را طبق سفارش او درهم و بي قاعده مي آورند. به هر حال، غذاهاي خاصي نيز در تايلند وجود دارد كه به مقدار كم خورده مي شوند و مي توان آنها را در زمره ي پيش غذاها محسوب كرد. ساتاي ( گوشت كبابي روي سيخ چوبي ) و باريكه هاي لوله شده گوشت از جمله ي اين خوراك هاي رايج هستند. ساتاي در بسياري از دكه هاي گوشه و كنار خيابان ها يافت مي شود و اساساً به عنوان يك ميان وعده غذايي تايلندي است نه پيش غذا.

سس و رب تايلندي

سس چيلي تايي يا نامپريك (nam prik)، مايه اصلي بسياري از غذاهاي تايلندي است اما انواع مختلف اين سس براي مزه دادن به غذا نيز سرو مي شوند. رب و سس چيلي تايي از چيلي له شده، سير، خمير ميگو، ليمو و ساير ادويه جات با توجه به اصالت غذا، تهيه مي شوند. اين سس به عنوان چاشني، در كنار سبزيجات خام و گاه پوست خوك سرو مي شود.

ميوه هاي تايلندي

تايلند بي ترديد سرزمين ميوه هاي گوناگون است؛ ميوه فروش ها مقدار زيادي ميوه هاي مختلف خنك را در گوشه و كنار خيابان هاي سراسر اين كشور مي فروشند، آنها ميوه (پونلاماي) ، را به قيمت نازل هر بسته ۱۰ بات مي فروشند: ميوه هاي معروف و رايج تايلندي شامل موز، آناناس، هندوانه و پاپايا مي باشند و ميوه هاي عجيب آن شامل ميوه اژدها، چامپو، دوريان و جكفروت هستند.

ميوه اژدها (Dragon fruit) ميوه اي بزرگ با ظاهري عجيب و غريب و پوست صورتي رنگ و پرزدار است اما در زير اين ظاهر زمخت، يك گوشت سفيد و لطيف با طعمي شبيه كيوي آبدار و رسيده وجود دارد. چامپو(Chompu) ميوه نيروبخش و شبيه گلابي است كه مزه سيب آبدار مي دهد. براي خوردن دوريان (durian) كه بوي بسيار تندي دارد و جك فروت (jack fruit) كه بوي ملايم تري دارد بايد به آنها عادت كرده باشيد زيرا عده اي مزه و جنس اين ميوه ها را خيلي دوست دارند و عده اي نيز آنها را نمي پسندند؛ در واقع بوي دوريان آنقدر تند است كه ديدن تابلوي “دوريان را به داخل ساختمان نياوريد” در داخل بسياري از ساختمان ها، براي مردم امري عادي است!

انبه هم به صورت رسيده و آبدار و هم به صورت نرسيده و با طعمي ترش و آزار دهنده ، طعمي كه تايلندي ها آن را با تركيبي از شكر و چيلي متعادل مي كنند، صرف مي شود.

درواقع ميوه هاي عجيب و غريب تايلندي ديگري نيز در فصل هاي مختلف سال وجود دارند و هميشه با قيمت مناسب به فروش مي رسند. مقداري ميوه بخريد و آن را با دوستانتان تقسيم كنيد؛ اين ميوه ها خوراكي هاي سالم و مقرون به صرفه اي هستند كه مي توانيد به عنوان ميان وعده، آنها را ميل كنيد.

آبجو و نوشيدني هاي تايلندي

اگرچه معمولاً توصيه مي شود كه از آب لوله كشي ننوشيد اما يخ ها معمولاً سالم هستند و آبهايي كه در بطري به فروش مي رسند در همه جاي تايلند به وفور يافت مي شوند و قيمتشان نيز ارزان است. اگر نگران سالم بودن آب هستيد مي توانيد هميشه آبجوي تايلندي بنوشيد كه قيمتش تقريباً مثل آب ارزان است و بالا بودن درصد الكل در آبجوهاي تايلندي موجب مي شود هيچ ميكربي نتواند در آبجو زنده بماند؛ سينگ و چانگ ( به معناي فيل ) دو آبجوي بسيار رايج در تايلند هستند.

كمپوت ميوه و آب ميوه در تايلند بسيار رايج هستند: كمپوت ها با ميوه تازه و شربت تهيه مي شوند و با يخ سالم و بي خطر مخلوط مي شوند. شيره نارگيل يك گزينه سالم ديگر براي رفع تشنگي است زيرا مي توان به آساني بالاي ميوه تازه نارگيل را سوراخ كرد و يك ني درون آن كرد و شيره نارگيل را نوشيد.

چاي سرد تايلندي كه همراه با شير غليظ به رنگ گلبهي در مي آيد و مزه آن شيرين مي شود نيز در تايلند سرو مي شود. قهوه سرد تايلندي ( اوليانگ) قهوه اي سياه و بسيار قويتر از نسكافه است كه در بسياري از رستوران ها به عنوان “قهوه” يا كافي سرو مي شود. البته اگر واقعاً مي خواهيد قهوه فوري ميل كنيد مي توانيد در استارباكس هاي زيادي كه در سراسر اين كشورشعبه دارند و يافت مي شوند به ويژه در بانكوك، به آساني به خواسته خود برسيد.

در آخر، نوشيدني انرژي زاي ردبول در تايلند ابداع و توليد شد و مي توانيد آن را ظرف ۷ الي ۱۱ دقيقه در فروشگاههاي كوچك خانوادگي به قيمت ۱۰ بات تهيه كنيد. نوشيدني هايي با نشان هاي تجاري محلي نيز وجود دارد اما مزه و خاصيت آنها بسيار متفاوت است.

ويژگي هاي خاص خواركي هاي تايلندي

اگرچه غذاي تايلندي از شهرت بين المللي برخوردار شده است اما مي توان غذاهاي تايلندي را براساس منطقه اي كه از آنجا آمده اند تقسيم بندي نمود. هر يك از مناطق مختلف تايلند سبك غذاي خاص خودش را دارد و غذاهايي دارد كه با غذاهاي ساير مناطق كاملاً فرق دارند. غذاي تايلندي كه از ايسان در شمال شرق تايلند آمده است شباهت زيادي با غذايي كه از لائوس، همسايه آن، آمده است دارد اما غذاهاي اصيل تايلندي مانند سام تام، داراي چيلي بيشتري هستند. تندي كاري هاي مناطق جنوبي كمتر است و نفوذ غذاي مالزيايي ها در اين كاري ها بيشتر است و البته در اين كاري ها نارگيل و زردچوبه بيشتري وجود دارد. و فراموش نكيند كه تايلندي ها ماهي را بسياردوست دارند ، چه ماهي رودخانه اي چه ماهي دريايي و سواحل تايلند بهترين مقصد براي چشيدن خوشمزه ترين غذاهاي دريايي تايلندي مي باشد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.